Teoria koloru – jak dobierać kolory?

Wybór odpowiednich kolorów to jeden z najważniejszych punktów w momencie, gdy musimy coś zaprojektować. Dobra kolorystyka przekazuje więcej informacji na temat naszego projektu, mówi więcej o jego charakterze i wprowadza widza w odpowiedni nastrój. W dzisiejszym wpisie przedstawię tę bardziej techniczną stronę zestawiania ze sobą barw.

Podstawowym narzędziem używanym do tworzenia takich zestawów jest koło kolorów.

kreatywny-blog_color_wheel760

Podstawowe kolory oznaczyłam cyfrą 1. Podobnie zrobiłam z kolorami drugiego (2) i trzeciego stopnia (3). Darowałam sobie opisy kolorów trzeciego stopnia, zazwyczaj jest to połączenie dwóch sąsiadujących kolorów np. niebiesko-fioletowy, żółto-zielony itd. Takie koło można poszerzać o kolejne stopnie kolorów bardzo długo. W pewnym momencie powstałby nam po prostu gradient.

W internecie można znaleźć różne tego typu koła. Prawidłowe koło (tj. takie w celach edukacyjnych i użytkowych) powinno pokazywać kolory podstawowe, kolory drugiego stopnia i trzeciego. Można to rozpoznać po tym, że trzy kolory podstawowe są umieszczone w takich samych odległościach od siebie.

Ale czemu tak powinno być? Ponieważ inaczej wyjdzie nam przekłamany wynik co do temperatury kolorów.

Kolory zimne i ciepłe

Jak widać na kole powyżej połowa kolorów jest ciepła, a druga połowa jest zimna.

Należy jednak pamiętać, że ten podział jest umowny. Kobiety, które w swoim życiu zainteresowały się analizą kolorystyczną urody, zapewne wiedzą, że istnieją zarówno ciepłe, jak i zimne, warianty jednego koloru. Tak, nawet czerwona szminka może być „zimna”. Kto się nie interesował tym tematem – wspomnę tylko, że swoją analizę kolorystyczną zaczyna się stwierdzeniem, czy nasza skóra ma ciepły odcień, czy zimny. W przypadku ciepłego zalecana jest złota biżuteria, w przypadku zimnego – srebrna bądź też z białego złota.

Jak więc widać, teoria barw znajduje swoje zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Zasadniczo to we wszystkim, gdzie mamy do czynienia z tworzeniem rzeczy wizualnych. W powyższym przypadku chodzi o tworzenie stylizacji i makijażu. Inne dziedziny, w których można wykorzystywać teorię barw to m.in. fotografia, aranżacja wnętrz, malarstwo, DIY, a nawet blogowanie.

Koło kolorów Goethego

Również Goethe stworzył swoje koło kolorów. Jak to pisarz, kierował się uczuciami i to właśnie z nimi powiązał swoje kolory.

goethe_farbenkreis_zur_symbolisierung_des_menschlichen_geistes-_und_seelenlebens_1809_square

To koło absolutnie nie jest tym samym, co to podane przeze mnie. To raczej taka artystyczna interpretacja barw.

Ciekawym aspektem jest jednak to, co Goethe dopisał do swoich kolorów. Obecnie więcej osób dopisałoby „zmysłowość”(niem. Sinnlichkeit) nie do niebieskiego, a do czerwonego, a przymiotnik „szlachetny” (niem. edel) do np. purpury. Ale tu już wchodzimy na temat psychologii kolorów, a to temat na zupełnie osobny wpis 🙂

Jak zestawiać ze sobą kolory?

Istnieje wiele programów i online, i offline, które pomagają w tym zadaniu. Jak dla mnie do tego celu najlepsza jest strona Adobe Color CC.

Mamy więc kilka podstawowych sposobów, by dobrać kolory.

 

color-wheel-analogiczny

Analogiczny

Polega on na zestawieniu ze sobą dwóch lub więcej barw (najczęściej trzech) sąsiadujących na kole.

 

color-wheel-dopel

Dopełniający

Czyli dwa kolory, które leżą na przeciw siebie na kole barw.

 

color-wheel-triada

Triada

Triada to trzy kolory, pomiędzy którymi są równe odstępy. To takie dopełnienie, tylko że w wersji z trzema kolorami. Triadą będą np. trzy kolory podstawowe, ale też trzy kolory drugiego stopnia.

 

color-wheel-tetrada

Tetrada

Jak triada, ale z czterema kolorami. W powyższym przypadku jest to nasz kolor główny (niebieski), kolor na przeciwko (pomarańczowy) i kolory pomiędzy nimi na kole kolorów.

 

color-wheel-monochrom

Monochromatyczny

Czyli podstawowa barwa jest taka sama, kolory różnią się tylko ilością czerni/bieli/szarości.

 

color-wheel-analog-z-akc

Analogiczny z akcentem

Trzy barwy analogiczne, z których jedna jest główna. Do zestawu dobieramy jeden kolor dopełniający do barwy głównej.

 

Trochę o sztuce i unikalności

Sposoby przedstawione powyżej są jedynie wskazówką i kierunkiem, za którym można pójść. Ale nie trzeba. Sztuka nie byłaby sztuką, gdyby zawsze trzymała się sztywno ustalonych z góry zasad. Warto eksperymentować. A z tą wiedzą, będą to eksperymenty bardziej świadome. Najpierw trzeba poznać reguły, by wiedzieć, co i jak łamać.

Druga sprawą jest to, że niektóre zestawy kolorystyczne są już trochę wyświechtane, dlatego robiąc coś nie do końca zgodnie z powyższymi zasadami, możemy dodać naszej pracy wyjątkowości.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s